Collective bargaining agreement for university employees
The collective bargaining agreement sets out the rights and responsibilities of the employer and the employees.
It serves as the uniform legal basis for all employees of Austrian universities and sets out specific minimum standards (e.g. regulations on minimum salaries, improved periods of notice and pension provision through a pension fund).
The collective bargaining agreement is automatically valid for all employees who enter into a contract of employment with the University of Vienna.
In your role as a university professor, the following provisions are of particular relevance (German only):
§ 74 Beiträge der Arbeitnehmer*innen (German only)
(1) Der/ die ArbeitnehmerIn kann nach Abschluss einer entsprechenden schriftlichen Vereinbarung mit der Pensionskasse eigene, zu Leistungserhöhungen führende Beiträge an die Pensionskasse leisten. Die Höhe der Arbeitnehmerbeiträge ist mit der Höhe der von der Universität nach § 73 zu leistenden Beiträge begrenzt.
Darüber hinaus hat der/ die ArbeitnehmerIn die Möglichkeit, eigene Beiträge im Rahmen des § 108a EStG 1988 bis zu der dort genannten Höhe an die Pensionskasse zu leisten.
(2) Die Leistung von ArbeitnehmerInnenbeiträgen ist ab Beginn der Beitragsleistung der Universität möglich, wobei § 73 Abs. 4 sinngemäß gilt. Die Universität ist berechtigt, die ArbeitnehmerInnenbeiträge vom Entgelt einzubehalten. Sie hat sie gemeinsam mit den Arbeitgeberbeiträgen an die Pensionskasse abzuführen.
More detailed information